Salpamaa Oy – Vastuulliset ja asiakaslähtöiset kiertotalousratkaisut
Salpamaa Oy:n kiertotalousratkaisut tukevat rakennus- ja teollisuusaloja vastuullisuuteen keskittyvän tuotteistuksen ja asiakaslähtöisen palvelukehityksen kautta. Projektissa luotiin yhdessä strategia, joka vahvistaa kestävää kehitystä ja kaupallistamista.
Salpamaa Oy, kiertotalouden ja vastuullisten ratkaisujen suunnannäyttäjä, vahvisti myynti-, markkinointi- ja tuotteistusosaamistaan kaupallistaakseen ympäristöystävälliset kierrätystuotteensa entistä tehokkaammin. ELY-keskuksen TäsmäKoulutuksen rahoituksen rahoituksen avulla toteutimme osaamisen kehittämisohjelman, joka toi strategista näkemystä, uusia tuotteistusprosesseja ja toimintamalleja Salpamaan kasvun, asiakaslähtöisyyden ja kiertotalouden edistämisen tueksi. Koulutus tarjosi yritykselle konkreettisia työkaluja kehitystoimenpiteiden käynnistämiseen ja tuotteistamisen juurruttamiseen tulevina kuukausina.
Salpamaa Oy on vastuullinen liiketoiminta, joka toimii maa- ja kiviainesten kierrätyksen ja jalostuksen edelläkävijänä. Yritys tarjoaa rakennus- ja teollisuusaloille innovatiivisia ja ympäristöystävällisiä kiertotalousratkaisuja, jotka tukevat kestävää kehitystä. Salpamaan toiminnan perusta on syvä asiakasymmärrys ja tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa, mikä mahdollistaa pitkäkestoisten, asiakaslähtöisten ratkaisujen kehittämisen. Nämä ratkaisut tukevat asiakkaiden liiketoiminta- ja vastuullisuustavoitteita ja tuovat konkreettista arvoa ja pitkäaikaisia hyötyjä.
Vastuullisuusstrategia
Kehitimme selkeät mittarit, roolit ja toimenpiteet strategian tehokasta toimeenpanoa varten. Ne vahvistavat yrityksen kestävän kehityksen ja asiakaskokemuksen tavoitteita.
Markkinointi- ja viestintästrategia
Rakensimme prosessit ja käytännöt uusien tuotteiden ja palveluiden kaupallistamiseksi ja vahvistimme Salpamaan näkyvyyttä vastuullisena toimijana rakennus- ja teollisuusaloilla.
Palveluprosessien ja tuotteistuksen kehittäminen
Viisi blueprint-mallia, jotka selkeyttävät roolit, rajapinnat ja kehityskohteet asiakaslähtöisesti ja tuotteistuksen näkökulmasta.
Lähtötilanne
Kasvuhakuinen Salpamaa ja sen asiantuntijat tunnistivat tarpeen kehittää myynti-, markkinointi- ja tuotteistusosaamistaan, sillä uusien kiertotaloustuotteiden kehittäminen edellytti yhtenäistettyjä kaupallistamisprosesseja ja markkinointistrategiaa, joka vastaisi markkinoiden ja asiakkaiden kasvaviin odotuksiin.
Toteutus
ELY-keskuksen TäsmäKoulutuksen avulla toteutettu koulutus keskittyi markkinoinnin, viestinnän, palvelukehityksen, tuotteistamisen, vastuullisuuden ja kaupallistamisen teemoihin. Prosessien kehitys oli merkittävässä asemassa varmistaen, että Salpamaan uudet tuotteet ja palvelut vastaavat markkinoiden ja asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. Koulutuksen pääteemat olivat:
- Kohderyhmien ymmärtäminen ja segmentointi: Laadimme asiakasprofiilit ja kohdennetut toimenpidesuunnitelmat tehokkaamman markkinoinnin tueksi.
- Asiakasymmärryksen syventäminen: Vahvistimme asiakkaiden tarpeiden ja odotusten ymmärrystä asiakaslähtöisen viestinnän ja palvelukehityksen tueksi.
- Vastuullisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma: Laadimme konkreettiset toimenpiteet kestävän kehityksen edistämiseksi.
- Palvelumuotoilu, tuotteistus ja prosessien kehittäminen: Kehitimme asiakaslähtöisiä palveluprosesseja ja blueprint-malleja, jotka parantavat asiakaskokemusta, toiminnan tehokkuutta ja tukevat tuotteiden kaupallistamista.
- Markkinoinnin ja viestinnän prosessit: Loimme strategiat, jotka tukevat uusien kierrätystuotteiden ja -palveluiden onnistunutta kaupallistamista ja brändin vahvistamista markkinoilla.Koulutuksen käytännönläheinen lähestymistapa varmisti, että kehitetyt toimintamallit ja prosessit voidaan viedä suoraan käytäntöön, tukien Salpamaan kasvua ja kaupallista menestystä.
Tulokset ja saavutetut hyödyt
- Vastuullisuusstrategia ja -viestintä: Yhdessä kehitetty strategia kiteyttää yrityksen vastuullisuuslupaukset konkreettisiksi toimenpiteiksi ja tukee niiden viestintää, mikä auttaa Salpamaa Oy:tä ja sen asiakkaita saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteet.
- Markkinointi-, viestintä- ja kaupallistamisstrategia: Strategian avulla kaupallistamisprosessit tehostuivat, ja yrityksen imagoa vahvistettiin vastuullisuutta korostavilla, kohdennetuilla digimarkkinoinnin kampanjoilla, mikä edisti uusien tuotteiden ja palveluiden menestyksekästä lanseerausta markkinoilla.
- Asiakasymmärrys ja palveluprosessien kehitys: Asiakasrajapinnan toimia selkeytettiin palvelumuotoilun avulla, mikä vahvisti Salpamaan kilpailuetua ja asiakaslähtöistä toimintaa.
- Tuotteistusprosessit: Tuotteistusprosessit ja blueprint-mallit auttavat selkeyttämään palveluiden kehittämistä ja varmistavat palveluiden yhdenmukaisen laadun.
”Projekti toi meille selkeät toimintamallit ja tuotteistusprosessit, jotka tukevat kasvua ja vastuullisuusviestintäämme. Konkreettiset tulokset auttavat meitä rakentamaan pitkäaikaista kilpailuetua ja kestävää kehitystä. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyön tuloksiin.”
Antti Leiskallio, toimitusjohtaja, Salpamaa Oy
Asiakaspalautetta projektista
”Vastuullisuusstrategia antoi meille selkeät suuntaviivat kestävien toimenpiteiden toteuttamiseksi.”
Työntekijä
Salpamaa Oy
”Palveluprosessien blueprintit toivat kaivattua selkeyttä palveluiden tuotantoon liittyviin rooleihin ja vastuihin.”
Työntekijä
Salpamaa Oy
”Markkinoinnin strateginen suunnittelu auttoi meitä luomaan konkreettisen aikataulun ja roolit markkinointitoimille”
Työntekijä
Salpamaa Oy
”Valmentaja perehtyi syvällisesti yrityksemme toimintaan ja auttoi konkretisoimaan kehityskohteemme, joita voimme heti soveltaa käytännössä.”
Antti Leiskallio
Toimitusjohtaja
Salpamaa Oy
Yhteenveto
Salpamaa Oy:n TäsmäKoulutuksen avulla saavutettiin selkeät strategiat ja toimintamallit vastuullisuusviestinnän, markkinoinnin, palvelukehityksen ja tuotteistamisen tueksi. Yhteistyössä kehitetyt suunnitelmat ja prosessit tukevat yrityksen kasvua ja kilpailuedun saavuttamista, luoden pohjan kestävälle kehitykselle ja asiakaslähtöiselle tuotteistamiselle.
Nina Lappalainen
Toimitusjohtaja
Uudistamisen Arkkitehti
Muutosjohtaja (Interim)
Palvelujen Lean kehittäjä
Excellence in Service –asiantuntija
Nina Lappalainen on Proinnon toimitusjohtaja, Lean-ajattelun sanansaattaja ja uudistamisen asiantuntija, jolla on yli 30 vuoden kokemus palveluliiketoiminnan kehittämisestä. Tunnettu Palvelujen Lean-kehittäjänä ja Excellence in Service -asiantuntijana, Nina auttaa organisaatioita luomaan nykyaikaisen, asiakaskeskeisen ja vastuullisen toimintakulttuurin.
Nina on energinen strategian juurruttaja ja yhteistyön edistäjä, joka vie eteenpäin muutosprosesseja yksityisellä ja julkisella sektorilla. Hänen tavoitteenaan on synnyttää aitoja, kestäviä muutoksia, jotka hyödyttävät sekä johtoa että henkilöstöä – yhdessä kohti parempia tuloksia ja pysyvää menestystä.