Tuccabajan menestystarina – Johtamisen ja toimintakulttuurin uudistaminen

Kesto: 3 v

uccabaja Company Oy uudisti toimintakulttuurinsa Proinnon tuella. Kolmen vuoden aikana saavutettiin yli 300 000 euron lisämyynti, parantunut asiakaskokemus ja sitoutunut henkilöstö. Lean-johtamisen ja asiakaslähtöisten toimintamallien avulla yritys loi kestävän kilpailuedun.

Nuori nainen pukeutuneena siniseen kirjailtuun takkiin ja värikkäisiin kuvioihin seisoo rapistuneen, värikkään seinän edessä. Urban chic -tyyli kohtaa boheemin estetiikan.

Kuinka Tuccabaja rakensi kestävää kilpailuetua?

Tuccabaja Company Oy, yhdeksän toimipisteen kampaamoketju Lappi-keskittymässä, on tunnettu rohkeudestaan ja innovatiivisuudestaan. Yrityksen palveluihin kuuluu kauneus- ja hyvinvointipalveluja, alan koulutuksia sekä tukkuliiketoimintaa. Vaikka Tuccabaja on ollut toimialansa edelläkävijä jo 20 vuoden ajan, muuttuva toimintaympäristö ja kilpailun kiristyminen asettivat uusia haasteita – asiakaskokemuksen kehittäminen, henkilöstön sitoutuminen ja strategian jalkautus vaativat merkittävää uudistamista.

Proinnon kolmen vuoden mittaisen kehitysohjelman avulla Tuccabaja ei pelkästään vastannut näihin haasteisiin, vaan ylitti ne luoden kestävän pohjan tulevaisuuden kasvulle. Lean-johtaminen, asiakaslähtöiset toimintamallit ja osallistava valmennus rakensivat yhtenäisen toimintakulttuurin, jossa sekä johto että henkilöstö kokivat omistajuutta ja vastuunjakoa.

Tuccabaja Company – tunnettu rohkeudesta ja innovatiivisuudesta

Tuccabaja Company Oy on yhdeksän toimipisteen kampaamoketju, joka tarjoaa kauneus- ja hyvinvointipalveluja eri puolilla Lappia. Ketjulla on noin 50 työntekijää, ja se on tunnettu ennakkoluulottomasta asenteestaan sekä innovatiivisista toimintamalleistaan. Osana laajempaa konsernia Tuccabaja kehittää jatkuvasti kampaamokonsepteja, järjestää alan koulutuksia ja pyörittää tukkuliiketoimintaa. Yritys on ollut toimialansa edelläkävijä jo 20 vuoden ajan, mutta muuttuva toimintaympäristö asetti uusia haasteita asiakaskokemuksen, henkilöstön sitoutumisen ja johtamisen kehittämiselle.

Konkreettiset hyödyt

Nouseva kolmen tason nuolimuodostelma vaaleista palloista, kuvaa tavoitteiden saavuttamista.

Johdon ajankäytön vapautuminen:
90 % johdon operatiivisesta kuormasta siirtyi hallittuun toimintamalliin, vapauttaen aikaa strategiseen kehittämiseen.

Nouseva kolmen tason nuolimuodostelma vaaleista palloista, kuvaa tavoitteiden saavuttamista.

Myynnin merkittävä kasvu:
Yli 300 000 euron lisämyynti saatiin aikaan pienillä, tarkoin suunnitelluilla muutoksilla.

Nouseva kolmen tason nuolimuodostelma vaaleista palloista, kuvaa tavoitteiden saavuttamista.

Työhyvinvoinnin kasvu:
Henkilöstö koki tulevansa kuulluksi, mikä paransi sitoutumista ja ilmapiiriä toimipisteissä.

Nouseva kolmen tason nuolimuodostelma vaaleista palloista, kuvaa tavoitteiden saavuttamista.

Asiakastyytyväisyyden nousu:
Kehitetyt asiakaspolut ja -kokemukset vahvistivat kilpailuetua.

Nouseva kolmen tason nuolimuodostelma vaaleista palloista, kuvaa tavoitteiden saavuttamista.

Strategian toteutuminen käytännössä: Yhteiset arvot ja tavoitteet integroitiin jokapäiväiseen toimintaan.

Lähtötilanne

Haasteet ja kehittämistarpeet

Johdon ajankäytön haasteet

Tuccabajan johto käytti 90 % ajastaan päivittäisten operatiivisten ongelmien ratkaisemiseen. Tämä jätti vain vähän aikaa strategiselle kehittämiselle ja pitkän aikavälin suunnittelulle. Operatiiviset kuormitukset hidastivat päätöksentekoa ja vähensivät aikaa keskittyä yrityksen kasvuun.

Epäselvä vastuunjako esihenkilöiden ja henkilöstön välillä

Esihenkilöillä ei ollut riittäviä työkaluja tiimien johtamiseen tai vastuunjakoon, mikä johti kuormitukseen ja heikkoon sitoutumiseen. Henkilöstön osallistuminen kehittämistyöhön oli vähäistä, ja selkeät tavoitteet puuttuivat.

Markkinoinnin ja myynnin alihyödynnetty potentiaali

Markkinointi oli hajanaista, ja henkilöstöllä ei ollut valmiuksia osallistua sisällöntuotantoon tai brändin kehittämiseen. Epäselvät myyntiprosessit ja kannustimien puute hidastivat liiketoiminnan kasvua.

Lähikuva huolitellusta, kiiltävästä vaaleasta polkkatukasta, joka ilmentää Tuccabajan kampaamopalveluiden asiakaslähtöistä laatua.

Toteutus – Askeleet kohti uutta johtamista

Proinnon johdolla toteutettu kehitysohjelma keskittyi Lean-johtamisen, asiakaslähtöisten toimintamallien ja osallistavan kehittämisen yhdistämiseen. Kolmen vuoden aikana rakennettiin strategiaan sidottu jatkuvan parantamisen kulttuuri ja johtamisjärjestelmä.

Lean-johtaminen ja strategia käytäntöön

Lean-menetelmien avulla strategiset tavoitteet integroitiin päivittäiseen toimintaan. Jokaisessa toimipisteessä otettiin käyttöön yhtenäiset toimintamallit, ja niiden toteutumista seurattiin säännöllisesti.

Esihenkilöiden osaamisen kehittäminen

Esihenkilöt saivat koulutusta vastuunjakoon, tiimien sitouttamiseen ja vuorovaikutustaitoihin. Tämä mahdollisti tehokkaamman johtamisen ja henkilöstön sitouttamisen yhteisiin tavoitteisiin.

Omistaja-johdon sparraus

Omistaja-johto sai tukea strategian selkeyttämisessä ja operatiivisten tehtävien delegoinnissa. Tämä vapautti johdolta merkittävästi aikaa keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen ja tulevaisuuden kasvutavoitteisiin.

Markkinointiosaamisen kehittäminen

Henkilöstö valmennettiin tuottamaan sosiaalisen median sisältöjä ja osallistumaan brändin kehittämiseen. Tämä lisäsi henkilöstön sitoutumista ja toi uusia asiakasvirtoja.

Asiakaskokemuksen parantaminen ja palvelupolut

Palvelupolut analysoitiin ja uudistettiin vastaamaan asiakkaiden tarpeita paremmin. Asiakastapahtumat konseptoitiin uudelleen, mikä vahvisti brändiä ja asiakastyytyväisyyttä.

Myynnin kehittäminen ja mittaaminen

Myyntiprosessit uudistettiin kannustinjärjestelmillä ja tehokkailla mittareilla, jotka varmistivat konkreettiset liiketoiminnalliset hyödyt.

Tuccabajan kampaaja seisoo modernissa ja tyylikkäässä liikkeessä, ilmentäen asiakaspalvelun laatua, osaamista ja työhyvinvointia.

Tulokset – Konkreettista vaikutusta ja kasvua

Vapautunut johdon ajankäyttö

Johdon operatiivinen kuorma väheni merkittävästi, ja he saivat keskittyä strategisiin tavoitteisiin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Tämä mahdollisti selkeämmän johtamissuunnan koko organisaatiolle.

Sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö

Henkilöstö koki itsensä arvostetuksi ja osallistetuksi. Työhyvinvointi parani huomattavasti, mikä vahvisti tiimien toimivuutta ja loi positiivisen ilmapiirin kaikissa toimipisteissä.

Myynnin ja markkinoinnin merkittävä kasvu

Yli 300 000 euron lisämyynti saavutettiin tarkasti suunnitelluilla uudistuksilla. Markkinointiosaamisen vahvistaminen toi lisää asiakasvirtaa ja vahvisti brändiä.

Tyytyväisemmät asiakkaat ja vahvistunut brändi

Asiakaskokemuksen kehittäminen ja paremmat palvelupolut nostivat asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista. Tuccabaja erottui kilpailijoistaan selkeällä brändillä ja asiakaslähtöisyydellä.

Strategian toteutuminen kaikilla organisaation tasoilla

Strategiset tavoitteet siirtyivät käytännön tasolle, ja ne ohjasivat organisaation toimintaa jokapäiväisessä työssä. Tämä varmistaa pitkäaikaisen kasvun ja kilpailukyvyn.

Tuccabajan toimitusjohtaja Juha Kasurinen esittelee strategian jalkauttamista ja Lean-johtamisen tuloksia kehityspäivässä.

”Yhteistyö Proinnon, erityisesti Ninan kanssa, perustui molemminpuoliseen luottamukseen ja sitoutumiseen. Nina kuunteli tarpeitamme, toi uusia näkökulmia ja auttoi rakentamaan toimintakulttuurin, joka vahvisti henkilöstön vastuunkantoa ja liiketoimintamme kasvua. Strategian onnistunut jalkautus ja merkittävä lisämyynti kertovat yhteistyön laadusta.”

– Juha Kasurinen, toimitusjohtaja, Tuccabaja Company Oy

 

Työntekijöiden kokemuksia

”Ensimmäistä kertaa koin, että mielipiteelläni oli merkitystä. Kehityspäivät antoivat konkreettisia työkaluja, ja tiimimme ilmapiiri parani huomattavasti.”
– Henkilöstön edustaja

”Valmennukset selkeyttivät vastuunjakoa ja auttoivat meitä keskittymään oikeisiin asioihin. Työhyvinvointi ja sitoutuminen tiimissäni ovat selvästi nousseet.”
– Tiiminvetäjä

”Markkinointikoulutukset rohkaisivat minua osallistumaan brändin kehittämiseen. Nyt tiedän, miten voin tuottaa sisältöä, joka tukee yrityksemme asiakaslähtöisyyttä.”
– Kampaaja

Yhteenveto

Kestävä kasvu ja kilpailukyky

Tuccabajan kolmen vuoden kehitysohjelma muutti toimintakulttuurin, jalkautti strategian käytäntöön ja vahvisti henkilöstön osaamista. Lean-johtamisen ja asiakaslähtöisten toimintamallien avulla yritys kasvatti myyntiään, paransi asiakaskokemusta ja loi vahvan pohjan tulevaisuuden kasvulle. Tämä referenssi osoittaa, kuinka pitkän aikavälin kehitystyö voi tuottaa konkreettisia, mitattavia tuloksia ja luoda kestävää kilpailuetua.

Jos yrityksesi kaipaa toimintakulttuurin uudistamista, Lean-johtamisen menetelmien käyttöönottoa tai asiakaslähtöisten prosessien kehittämistä, olemme valmiita auttamaan. Proinnon asiantuntemus ja osallistavat työskentelytavat auttavat sinua saavuttamaan konkreettisia tuloksia – aivan kuten Tuccabaja Company Oy:llä.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan, miten voimme tukea organisaatiotasi kasvussa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa!

Nina Lappalainen

Toimitusjohtaja

Uudistamisen Arkkitehti
Muutosjohtaja (Interim)
Palvelujen Lean kehittäjä
Excellence in Service –asiantuntija

Nina Lappalainen on Proinnon toimitusjohtaja, Lean-ajattelun sanansaattaja ja uudistamisen asiantuntija, jolla on yli 30 vuoden kokemus palveluliiketoiminnan kehittämisestä. Tunnettu Palvelujen Lean-kehittäjänä ja Excellence in Service -asiantuntijana, Nina auttaa organisaatioita luomaan nykyaikaisen, asiakaskeskeisen ja vastuullisen toimintakulttuurin.

Nina on energinen strategian juurruttaja ja yhteistyön edistäjä, joka vie eteenpäin muutosprosesseja yksityisellä ja julkisella sektorilla. Hänen tavoitteenaan on synnyttää aitoja, kestäviä muutoksia, jotka hyödyttävät sekä johtoa että henkilöstöä – yhdessä kohti parempia tuloksia ja pysyvää menestystä.

nina.lappalainen@proinno.fi 0400 308 767